Cara Tracking Pembaca Blog Di Google Analytics.

Firstly, you kena connect dahulu your blog dengan Google Analytics. Bila dah connect, Google Analytics secara auto akan track setiap pengunjung blog. Here’s how you can do it:


Berikut adalah paparan homepage Google Analytics selepas you dah connect your blog dengan Google Analytics. Untuk track pengunjung blog, klik ‘Audience’ dan pilih ‘Overview’:

Note: Klik di gambar untuk lihat dengan lebih jelas. 

 

 


Di ‘Demographics’, klik ‘Country’. Pilih mana-mana negara yang you nak track. Contohnya, senarai di bawah ni I nak tengok pengunjung blog I dari Australia. Jadi, I kena klik di Negara Australia. 


Ok, paparan di bawah menunjukkan pengunjung blog I yang datang dari Australia pada 14/12/22. Semua adalah pengunjung baru. Macam mana I tahu? Ok, sebab jumlah di New Users adalah sama dengan Users. Berbeza pula dengan pengunjung I dari England, dia adalah orang yang sama. Untuk lihat dengan lebih detail, klik ‘City’.


Now you boleh nampak pengujung blog dari bandar mana di Australia selepas klik ‘City’. Boleh klik mana-mana bandar ataupun boleh terus klik di ‘Secondary dimension’ dan pilih apa sahaja pilihan yang ada untuk track detail mengenai pengunjung. 


Contohnya, kalau nak tahu dari sumber atau medium mana pengunjung jumpa your blog, pilih ‘Source/Medium’:


Klik ‘Page’ untuk tahu post mana satu yang pengunjung baca.

 


You juga boleh tengok jenis device yang digunakan. Hanya perlu klik ‘User’ di Secondary Dimension dan pilih ‘Mobile Device Info’:


Manakala, untuk tahu waktu kunjungan, you kena klik ‘Time’ di Secondary Dimension dan pilih ‘Hour of Day’.


Banyak lagi pilihan di ‘Secondary Dimension’ yang boleh di explore (seperti gambar di bawah). It’s fun acually bila dapat track dan tengok serba sedikit mengenai pengunjung blog. In case kalau you nak tahu their IP address, you kena tengok di Cpanel (hosting account). Di Cpanel you boleh detect their IP address. 😁

 

Happy exploring! X, Hani. ❤

 

error: Content is protected !!